Vit jul!

Såg Kvällsöppet på tv härom kvällen och jag måste säga några ord..

Hur kan vuxna vara så otroligt inskränkta och totalt insnöade när det gäller alkohol??!!
Carl-Jan sa att han av bara tanken att fira jul utan alkohol fick honom att känna ångest - men hallå!!
Alla dom som får ångest (kanske främst barnen)när alla flaskor kommer fram då???

Sen så jämförde Mattias Svensson (Redaktör NEO) barnens ångest för att lämnas på dagis med barnens ångest när deras föräldrar blir onyktra.
Hur i hela friden kan man göra en sådan jämförelse??
Att lämna barnen på dagis är något man måste göra och då blir min fråga - Är alkohol ett måste???

Det nämdes något om att vi måste föra den svenska traditionen vidare.
 Är det verkligen en tradition vi vill föra vidare
till våra barn?
Vill vi verkligen lära våra barn att dricka så som många av oss vuxna gör?

Hör många vuxna klaga över hur dyrt det blir med alla julklappar,men ALDRIG någonsin har jag hört
någon klaga när dom har varit och handlat alkohol. Näe-där är man villig att lägga ner hur mycket pengar som helst!!
Lägg dom pengarna till bättre behövande,en aktivitet med barnen under jullovet eller bara spara dom...

Jag är inte nykterist men jag anser att har man satt barn till världen så är det ens skyldighet att se till
att dom får en så bra uppväxt som möjligt.
Klaga inte när tonåringarna kommer hem och är onyktra -dom ser ju bara hur vi gör,det är vi som
lär dom detta beteende!!

Jag älskar julen och traditioner!
Det finns så mycket man kan passa på att göra tillsammans med barnen och familjen under julen.

Min uppmaning till er alla:
Ha en vit jul och måna om julfriden!




Glögg finns ju utan alkohol!


Kommentarer
Postat av: Anna

Amen säger jag!

2009-12-11 @ 12:27:08
Postat av: Åsa

Jag visste inte ens att det var tradition att vara full på julafton. =P Hos oss har det alltid varit fest på uppesittarkväll och nyårsafton men julafton har varit vit. Nu på senare år har vi tagit en öl eller två till maten. =)

Kram

2009-12-11 @ 18:04:00
URL: http://ostor.blogg.se/
Postat av: Susanne

Jul och alkohol? har aldrig ens tänkt tanken, finns inte på kartan;) men tyvärr så är det inte så för alla/fram för vita jular;)

2009-12-15 @ 13:44:25
URL: http://sjovillan.blogg.se/
Postat av: margaretha

BRA rutet Siri

Glad bvlev jag också.

Såg också det där programmet.

Kramis

Tomtemor

2009-12-16 @ 21:44:17
URL: http://blogg.passagen.se/etiop
Postat av: Emma

Åh vilka bra ord, tittade oxå på detta och blev faktiskt rasande! Jag har inga egna barn än men är ändå av åsikten att på julen behövs ingen alkohol alls. Vi i vår släkt har aldrig haft alkohol på julafton...det finns inte ens! Röstar oxå för vita jular! Ha en bra dag,kram emma

2009-12-17 @ 07:04:57
URL: http://www.hemochinredning.blogspot.com
Postat av: Sockenvägens Söta

BRA SKRIVET, alkohol ska vara bannlyst, julen är barnens och familjens kväll UTAN alkohol!!! Kram

2009-12-19 @ 07:27:27
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Blogg by Maliin Stoor

Skulle spriten komma idag så skulle den totalförbjudas, så mycket elände kring denna drog!

Tragiskt!!



Håller med dig



Maliin

2009-12-20 @ 07:37:13
URL: http://www.qreate.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0